Lammstek På Mitt Sätt,,

Då Torpakolonin på lördag blir frekventerad av vänner från Linnestaden så,
tänker jag göra och bjuda på en lammstek på mitt sätt.

Här kommer några moment fram tills lammsteken är uppbunden och färdig för ugnen.

Vissa delmoment utlämmnas med hänvisning till att de är " familjehemliga"

1.
Fixa en stek[ helst ekologisk uppfödd]
Denna stek är på 2,5 kg.



2.
Putsa steken , [ ta inte bort för mycket av fettet]
ta bort hinnan runt om.



3.
Bena ur steken. Kör med en vass kniv
 nära benet runt om till det lossnar




4.
Lammsteken urbenad , snitta upp den till en " större yta"


5.
Kryddningen,, Medelhavs örter , rosmarin, salvia, lite grovt salt,vitlök 


6,

Uppbunden och klar för ugnen
 


Jag steker den i varmluftsugn på 140 grader med termometer istucken mitt i lammsteken,
Avbryter då steken visar 67 grader , virar in den i folie och låter
den vila i 20 minuter innan jag skär upp den i skivor och serverar den
med råstekt vilökspotatis och rödvinssky och kanske grillade grönskaker till,,

LYCKA TILL.
© foton Giovanni salaris2010

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0